Oldalak

Dunakeszin készülhetnek az új baszk villamosok


Sajtóhírek szerint a gyártóval egyetértésben Dunakeszin kerülhet sor az új budapesti villamosok egy részének összeszerelésére. A baszk Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) a nyilvánosságra került információk szerint mindehhez szándéknyilatkozatban járult hozzá, miközben a korábbi megállapodásban rögzített 37 villamoson túl további 10 darab érkezhet a fővárosba 2015-ben.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint sikerült megállapodniuk a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) baszk vasútipari vállalattal, amelynek keretében bővül és felgyorsul a budapesti villamosbeszerzés projektje. Az eredeti szerződés szerint a 37 darab villamos leszállítása több részletben csupán 2016-ra fejeződött volna be, amely megakadályozta a fejlesztésre szánt Európai Uniós források lehívását a költségvetési ciklus határideje miatt. Végül a tárgyalásoknak köszönhetően a baszk fél egy új gyártósor üzembe helyezésével vállalta a szerelvények leszállításának felgyorsítását, miközben a Kormány 3 és fél milliárd forintos többlettámogatást nyújt további 10 darab alacsonypadlós jármű megrendelésére. Az Origo információi szerint ezeknek a villamosoknak a gyártása vagy összeszerelése Dunakeszin történne. Az új villamosok érkezésével Budapest is belép azon városok sorába, ahol a baszk vállalat járművei látják el a közösségi villamosközlekedést.

A spanyolországi kötöttpályás közlekedés robbanásszerű növekedésével a CAF rendkívül dinamikus fejlődésen ment keresztül az utóbbi évtizedekben, járművei pedig immáron öt kontinensen megtalálhatóak. A vállalat ennek, valamint közel egy évszázadra visszanyúló történetének köszönhetően jelentős tapasztalattal rendelkezik a vasúti közlekedés terén. 1917-es beasaini alapítása óta a CAF hatalmas utat megtéve mára az ötödik legnagyobb vasúti járműgyártó vállalatnak számít a világon. Nem meglepő tehát, hogy Budapest leendő villamosai számos spanyol város mellett megtalálhatóak Nantesban, Tallinnban és Belgrádban is, miközben Debrecen szintén CAF járművekre cseréli az elavult, ún. bengáli villamosokat. A debreceni utazóközönség már igénybe is vehette az Urbos3 elnevezésű, egyterű és az utastér teljes területén alacsonypadlós villamosokat, amelyekre Budapestnek még 2015-ig várnia kell.

Mint arról az elmúlt évben a magyar sajtó többször is beszámolt, a közbeszerzési eljárás nem volt zökkenőmentes az új budapesti villamosok kiválasztásakor. A villamostenderre a lengyel PESA, a cseh Škoda, a svájci Stadler és a német Siemens is pályázott a CAF mellett, végül a két utóbbi vállalat között az anyagi megfontolások döntöttek. A projekt csúszását a Škoda okozta, amely jogi úton támadta a tender eredményét. A BKK és a CAF végül 2014. március 5-én kötött szerződést az új budapesti villamosokról, aminek bővítését a napokban hozták nyilvánosságra. A leendő budapesti villamosok érdekessége - a megszellőztetett Dunakeszi-összeszerelés mellet - az, hogy az eddig a hosszukkal kitűnő Combinóknál is nagyobbak lesznek. Az 56 méter hosszú szerelvények a tervek szerint a felújított 1-es vonalra kerülnek, míg a rövidebb, 34 méteres villamosok a 3-as, a 19-es és a 61-es vonalon közlekednek majd.

1 megjegyzés: