Oldalak

"A Sol Galaxy Note metrómegálló következik..."


Madridban féltávnál járnak az egyik központi metrómegálló ideiglenes átnevezésével, hiszen a Sol-t március 12.-e óta a Samsung marketing kampányának részeként immár Estación Sol Galaxy Note!-nak hívják. Mint arról idehaza a Cities blog is beszámolt, az átnevezés nem példa nélküli, mégis a világ egyik legmodernebb metrójának a kapcsán joggal kaphatjuk fel a fejünket a Samsung és természetesen a spanyol főváros húzása kapcsán.

A Spanyolországban igen népszerű Twitteren hamar robbant a bomba, miután a madridi metróhálózat egyik legforgalmasabb, központi megállóját ideiglenesen Estación Sol Galaxy Note!-ra nevezték át. A spanyol utasok közül ki-ki vérmérséklete szerint kommentálta a megálló átnevezését, és a közvélekedés azóta is megosztott a kérdésben. Míg egyesek nem érzik túlzottan zavarónak a Samsung kampányát és elfogadják az új kiírásokat, mások felháborodtak a "közszolgáltatás kiárusításán". Természetesen beindult az ilyenkor szokásos paródiák és mémek gyártása is, miközben sokan egyértelműen politikai síkra terelték a kérdést.

Tény, hogy a januárban madridi közlekedésügyi tanácsosnak kinevezett Pablo Cavero első intézkedése meglehetősen látványosra, egyszersmind ellentmondásosra sikerült. A Madridi Autonóm Tartomány elnöki tisztségét betöltő néppárti Esperanza Aguirre pedig minden bizonnyal hasonlóan kemény döntések meghozatalát várja el Cavero-tól. A gazdasági válság miatt Spanyolország fővárosában is több megszorítást kénytelenek véghezvinni és ennek részeként a helyi tömegközlekedésre is egyre kisebb összeg jut. A metró rentabilitásának megőrzése érdekében Cavero-nak új forrásokat kell keresnie és a Samsung ajánlata látszólag tökéletesen beleillik ebbe az elképzelésbe. A jelenlegi átnevezés csupán egy hónapra szól, de nem titkoltan az utasok és a közvélemény reakcióitól függően a későbbiekben más állomások (hosszútávú) átnevezésére is van esély. Sőt, a legújabb hírek szerint a financiális gondokkal küzdő barcelonai metró esetében is lehet szó hasonlóról. Úgy tűnik tehát, a madridi példa ragadós.

A Sol megálló átnevezése mindazonáltal azért is különösen érdekes, mert a madridi metrót a világ legmodernebb metróhálózatai között szokás emlegetni, amely mindeddig nem szorult rá a hasonló marketingjogok értékesítésére. Az 1919-ben a Sol és a Cuatro Caminos állomások között megnyitott metró közel száz év alatt a világ hatodik legkiterjedtebb metróhálózatává vált. Amennyiben a villamos-szerű könnyű vasút 38 megállóját figyelmen kívül hagyjuk, a metró 12 vonalán így is 238 megálló található, a hálózat hossza pedig eléri a 324 kilométert. A négy tarifazónára osztott hálózat a főváros lakosain kívül az agglomerációban élők számára is mindennapi szolgáltatást nyújt. Kiemelendő, hogy a 12-es vonal a Madridtól délre található legnagyobb tartományi városok (Getafe, Alcorcón, Móstoles etc.) lakossága számára is közvetlen összeköttetést jelent a fővárossal. Az 1995-2007 között a világ legdinamikusabban fejlődő metrója a mai napig állandó fejlesztés alatt áll, ami nem csupán a hálózat bővítését, hanem az állomások folyamatos felújítását is jelenti. 2012 márciusa óta pedig látszólag az ideiglenes, reklám-alapú névváltoztatásokra is kiterjed.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése